Peningkatan Disiplin Siswa di Madrasah Tsanawiyah oleh Kepala Madrasah
Keywords:
Peran Kepala Madrasah, Disiplin SiswaAbstract
Abstract
The purpose of this study was to determine the role of the principal in improving student discipline and to find out the obstacles experienced by the principal in improving student discipline at MTs.Nurul Yaqin Kelanjur and their solutions. This type of research is descriptive qualitative research with data sources from principals, teachers and students at MTs Nurul Yaqin Kelanjur. The results of this study are that the Head of Madrasah has made home visits to the homes of students who often have problems (not attending school), the Head of Madrasah has coordinated with all teachers and parents to jointly enforce discipline in Madrasahs, the Head of Madrasah has given a warning. and warnings to students who often violate discipline, the Head of Madrasah has given many calls to parents of students who often violate discipline. The obstacles faced in improving student discipline are as follows: There is still a lack of BP/BK teachers who directly handle problem children, Lack of awareness of parents in telling their children to leave early/morning for school so they are not late. The solution made by the Madrasah Head in improving student discipline at Madrasah Tsanawiyah recommends that all homeroom teachers serve as BP/BK teachers and handle all student cases that are their duties and responsibilities with inherent and continuous supervision and Ask the homeroom teacher to always control and coordinate with subject teachers to find out students who are less active or often violate madrasa discipline.
Abstrak
Adapun tujuan dari penelitian ini adalah Untuk mengetahui peran kepala madrasah dalam meningkatkan disiplin siswa dan untuk mengetahui kendala-kendala yang dialami Kepala Madrasah dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di MTs. Nurul Yaqin Kelanjur dan solusinya. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif deskripti dengan sumber data kepala sekolah, guru dan siswa yang ada MTs Nurul Yaqin Kelanjur. Adapun hasil penelitian ini adalah Kepala Madrasah telah mengadakan kunjungan rumah (home visit) ke rumah siswa yang sering bermasalah (tidak masuk sekolah), Kepala Madrasah telah berkoordinasi dengan semua guru dan orang tua untuk secara bersama menegakkan disiplin di Madrasah, Kepala Madrasah telah memberikan teguran dan peringatan terhadap siswa yang sering melanggar disiplin, dan Kepala Madrasah telah banyak memberikan panggilan orang tua siswa yang sering melanggar disiplin. Adapun kendala yang dihadapi dalam meningkatkan kedisiplinan siswa adalah sebagai berikut : Belum ada guru BP/BK yang menangani langsung anak bermasalah, dan kurangnya kesadaran orang tua dalam menyuruh anak-anaknya berangkat lebih pagi sekolah agar tidak terlambat. Solusi yang dilakukan Kepala Madrasah dalam meningkatkan disiplin siswa di Madrasah Tsanawiyah menganjurkan semua wali kelas merangkap menjadi guru BP/BK dan menangani segala kasus siswa yang menjadi tugas dan tanggung jawabnya dengan pengawasan melekat dan kontinu serta Meminta wali kelas untuk selalu mengontrol dan berkoordinasi dengan guru mata pelajaran untuk mengetahui siswa yang kurang aktif atau sering melanggar disiplin madrasah.






