Manajemen Strategik dalam Pengembangan Sekolah Kejuruan
Keywords:
Strategic Management Development, Vocational Islamic Boarding SchoolAbstract
Abstract
The purpose of this research is to provide new information to all parties involved in the world of education including teachers, madrasah communities and schools as the main actors of education about the importance of strategic management in the development of vocational schools, a necessity that must be a concern for every implementation of education to educate and develop the potential of students to have expertise, skills, independence, and based on religious values, community culture, customs by following the times. This research is a field research with a descriptive qualitative approach. So that students are expected to be able to provide answers to questions from this research problem accurately and scientifically, because this qualitative method requires researchers to be present at the research location so that the data obtained can be trusted to be valid. The results of this study indicate that it is quite superior and certainly more challenging for new programs to develop in a better direction. The implementation of various strategies and leadership as well as the evaluation of strategies carried out by teachers also looks quite optimal although not too perfect, it needs further improvement in the development of vocational schools. Teacher leadership management refers to the leadership developed by the principal indirectly well organized so that students feel comfortable and safe in participating in skill programs that are required to follow the rules that have been applied at the school.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah memberikan informasi baru kepada semua pihak yang terlibat dalam dunia pendidikan termasuk guru, masyarakat, madrasah dan sekolah sebagai pelaku utama pendidikan tentang pentingnya suatu manajemen strategik dalam pengembangan sekolah kejuruan, suatu keniscayaan yang harus menjadi perhatian bagi setiap pelaksanaan pendidikan untuk mendidik dan mengembangkan potensi siswa agar memiliki keahlian, keterampilan, kemandirian, dan berlandaskan pada nilai agama, budaya masyarakat, adat istiadat dengan mengikuti perkembangan zaman. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Sehingga siswa diharapkan mampu memberikan jawaban atas pertanyaan dari persoalan penelitian ini dengan akurat dan ilmiah, karena metode kualitatif ini mengharuskan peneliti hadir di lokasi penelitian sehingga data yang didapatkan dapat dipercaya keabsahaanya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, manajemen strategik yang sudah diterapkan tergolong cukup unggul dan tentunya lebih memantangkan program-program baru untuk melakukan pengemabangan ke arah yang lebih baik. Penerapan berbagai strategi dan kepemimpinan serta evaluasi strategi yang dilakukan oleh guru juga terlihat cukup maksimal walaupun belum terlalu sempurna, perlu pembenahan lebih lanjut dalam pengembangan sekolah kejuruan. Manajemen kepemimpinan guru mangacu kepada kepemimpinan yang dikembangkan oleh kepala sekolah secara tidak langsung terorganisir dengan baik sehingga peserta didik merasa nyaman dan aman dalam mengikuti program-program keahlian yang dituntut dalam mengikuti aturan yang telah diterapkan di sekolah tersebut.






