Analisis Gaya Belajar Mahasiswa Akuntansi pada Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Lanjutan
Keywords:
Learning Style, AccountingAbstract
Abstract
Learning is a process of seeking knowledge either taught by the teacher or learning independently. At the university level, students are expected to learn more independently, especially when the material given in class is very difficult. Students who study while working have less time to study, but some of them have good learning achievements so it is interesting to study the student's learning styles. The purpose of this study was to determine the learning styles of students at Bumigora University in the afternoon class who took the Advanced Financial Accounting Course, where most of the students were workers. This type of research is descriptive and qualitative. The research was conducted in several stages including distributing questionnaires, observations, interviews, and documentation. Interviews were conducted with students of Bumigora University in the afternoon Accounting study program who had above-average grades. The results of the study found that students liked learning accounting by direct practice. In addition, the asynchronous method can be a learning method for workers both through online media such as YouTube and voice recording via cell phones
Abstrak
Belajar merupakan proses mencari ilmu pengetahuan baik diajarkan oleh guru maupun belajar secara mandiri. Pada tingkat Perguruan Tinggi mahasiswa diharapkan lebih banyak belajar secara mandiri terlebih materi yang diberikan dikelas sangat sulit. Mahasiswa yang kuliah sambil bekerja memilki waktu lebih sedikit untuk belajar, akan tetapi beberapa diantara mereka ada yang memiliki prestasi belajar yang baik sehingga manarik untuk diteliti gaya belajar mahasiswa tersebut. Tujuan penelitian ini adalah mengetahui gaya belajar mahasiswa Universitas Bumigora kelas sore yang mengambil Mata Kuliah Akuntansi Keuangan Lanjutan, dimana mahasiswanya sebagian besar seorang pekerja. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Penelitian dilakukan dengan beberapa tahap diantaranya penyebaran kuesioner, observasi, wawancara dan dokumentasi. Wawancara dilakukan kepada mahasiswa Universitas Bumigora prodi Akuntansi sore yang memiliki nilai diatas rata-rata. Hasil penelitian menemukan mahasiswa menyukai pembelajaran akuntansi dengan langsung dipraktekan. Selain itu, metode asyncrounous dapat menjadi metode pembelajaran untuk para pekerja baik melalui media online seperti youtube maupun perekam suara melaui handphone.






