Metode Pembiasaan dalam Pembinaan Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah
Keywords:
Application of the Habituation Method, Moral DevelopmentAbstract
Abstract
This study aims to find out how the application of the habituation method in moral development and how the obstacles and solutions in the application of the habituation method in moral development in Madrasah Ibtidaiyah. This research is a descriptive qualitative research. The results of this study can be concluded that the application of habituation methods in moral development at Madrasah Ibtidaiyah is carried out through prayer, prayer, yasinan (reading Yasin's letter together), practicing patience, tahfidzul Qur'an and recitations, fostering a sense of brotherhood, mutual help, good manners. , giving advice and maintaining cleanliness, with steps, namely the previous teacher providing knowledge and understanding about the priority of commendable morals to students, being an example of commendable morals, giving warnings and advice to students who violate the rules of the process of habituation of commendable morals, conditioning a conducive environment. support the application of habituation of commendable morals, encourage students to perform commendable morals, and direct students not to repeat actions that are not commendable. Feelings because the person concerned thinks he is close because his house is not far from the school environment and thinks the school will be reluctant to reprimand and even punish him. The solution in overcoming these problems is for the school to carry out more strict supervision, reprimand and punishment. Parents of students are called by the school so that problems that occur can be known and asked to also help in the successful application of habituation in moral development by reprimanding, advising their children. Also make a statement not to do it again. If there is still a violation by the person concerned, it will be expelled
Abstrak
Adapun penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan metode pembiasaan dalam Pembinaan Akhlak dan bagaimana kendala dan solusi dalam Penerapan Metode Pembiasaan dalam pembinaan Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif jenis deskriptif. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa penerapan metode pembiasaan dalam pembinaan akhlak di Madrasah Ibtidaiyah dilakukan melalui kegiatan berdoa, shalat, yasinan (membaca surat Yasin bersama), melatih kesabaran, tahfidzul Qur’an dan tilawah, menumbuhkan rasa persaudaraan, tolong-menolong, sopan santun, memberi nasehat dan menjaga kebersihan, dengan langkah-langkah yaitu guru sebelumnya memberikan pengetahuan dan pemahaman tentang kutamaan akhlak terpuji kepada peserta didik, menjadi teladan akhlak terpuji, memberikan teguran dan nasehat terhadap peserta didik yang melanggar peraturan proses pembiasaan akhlak terpuji, mengkondisikan suasana lingkungan yang mendukung penerapan pembiasaan akhlak terpuji, memberi semangat kepada peserta didik untuk melakukan akhlak terpuji, dan mengarahkan pesrta didik agar tidak mengulangi perbuatan yang tidak terpuji.Namun pada penerapan metode pembiasaan ini ditemukan kendala yaitu ditemukannya anak didik yang sering melanggar aturan dalam pembiasaan karena yang bersangkutan menganggap dirinya dekat disebabkan rumah tinggalnya tidak jauh dari lingkungan sekolah dan menganggap pihak sekolah akan segan menegur bahkan menghukumnya. Solusi dalam mengatasi dalam mengatasi permasalahan tersebut adalah pihak sekolah melakukan pengawasan, peneguran dan hukuman yang lebih tegas. Orang tua didik dipanggil pihak sekolah agar permasalahan yang terjadi dapat diketahui dan diminta juga turut membantu dalam suksesnya penerapan pembiasaan dalam pembinaan akhlak dengan menegur, menasehati anaknya. Juga membuat surat pernyataan untuk tidak mengulanginya lagi. Jika masih terjadi pelanggaran oleh yang bersangkutan maka akan dikeluarkan